Svět elektromotorů je větší, než byste mohli čekat. Jaké typy jsou denně nejpoužívanější?

I když se může lidem na první pohled zdát technologie elektromotoru jako jednotná záležitost u které se mění akorát velikost a výkon, tak je tomu přesně naopak. Elektromotory jsou opravdu jednoduchými, ale o to více důmyslnými přístroji, které nám umožňují maximální užití elektřiny v mnoha ohledech každodenního života.

Aniž bychom to ale věděli, tak používáme v různých oblastech různé druhy elektromotorů, které ve finále plní svoje specifické funkce přesně podle potřeb. A jaké tři nejzásadnější dělení můžeme denně potkat, zjistíme v dnešním článku.

Převodové motory do nekonzistentních podmínek

Představme si porovnání větráčku, který fouká stále ve vzduchu nebo motoru co roztáčí kola elektrického modelu. Pochopitelně u modelu může přijít moment, kdy model najednou začne prudce stoupat nahoru, nebo naopak klesat. V takovém případě je potřeba, aby elektromotor upravil přenos otáček na vhodnou hodnotu. A o to se v moderních mechanismech stará převodovka. Samotné převodové motory Bühler se tak pravidelně objevují tam, kde není jisté dodržení konzistentních podmínek a převod může pomoci srovnat přenos otáček.

Extrémně jednoduché a praktické bezkartáčové motory

Pokud bychom se bavili o co nejjednodušší možné technologii, tak zajisté budeme mít na srdci právě bezkartáčové motory, které mnohem častěji najdeme pod označením EC motory Bühler. Jejich zásadní výhodou jsou stabilní otáčky ve vysokých rychlostech, a především vysoká výdrž bez potřeby jakéhokoliv servisu. Díky tomu se dávají hlavně do systému, kde se chceme vyhýbat servisním zásahům.

Kartáčovým motorům ale stále není konec

Starší, ale stále užívané komutátorové DC motory Bühler jsou praktické především tam, kde chceme zařídit opravdu dobrý točivý moment bez toho, že se budeme specializovat jen na vyšší nebo nižší otáčky. Jsou mnohem všestrannější, ale technologicky jsou o něco složitější volbou. Proto mohou být mnohdy dokonce i o něco dražší, než je tomu u bezkartáčových motorů a jsou proto méně užívány. V některých mechanismech jsou ale stále víceméně nenahraditelné.