Stoupá zájem o pneumatiky vyráběné z pampelišek

Mohou se pneumatiky vyrábět z pampelišek? Během druhé světové války se pneumatiky z pampelišek vyráběly. V současné době se pampelišky vrací na scénu a mohou se stát opět jedním z hlavních materiálů pro výrobu pneumatik.

V 30. letech 20. století hledali sovětští vědci vhodný zdroj kaučuku, který by jim zajistil soběstačnost. Prozkoumáno bylo přes 1000 druhů rostlin, aby se našla alternativa k jihoamerickému kaučuku (Hevea brasiliensi). Alternativa byla nakonec nalezena v Kazachstánu.

Ruská pampeliška

Nejkvalitnějším materiálem pro výrobu pneumatik se nakonec stala v roce 1941 ruská pampeliška (Taraxacum koksaghyz). Tato pampeliška zásobovala 30% SSSR gumou. Po skončení války se Sověti vrátili opět k výrobě gumy z kaučuku, protože je to levnější zdroj. V současné době opět roste požadavek na materiál pro výrobu gumy. Obzvláště odvětví výroby pneumatik spotřebovává 70% světového zásobování gumou. Zde pochopitelně roste zájem o další zdroje gumy, jako je třeba pampeliška.

Syntetický a přírodní kaučuk

65% celosvětově spotřebované gumy pochází z fosilních paliv. Syntetický kaučuk je levnější a odolnější. Výhodou přírodního kaučuku zase je, že lépe rozptyluje teplo a má lepší přilnavost. Vzhledem k těmto vlastnostem se pneumatiky vyrábí nejčastěji jako směs přírodního a syntetického kaučuku. 90% přírodního kaučuku pochází z plantáží v jihovýchodní Asii. Tato oblast je známá tím, že zde dochází k masivnímu odlesňování. Alternativní materiál pro výrobu gumy se tedy hledá z obchodního i ekologického důvodu. Kaučukové stromy Havea jsou navíc náchylné k plísni houbových listů a to znervózňuje mnoho výrobců gumy.

Výroba pneumatik z pampelišek

V Evropě a USA přibývají projekty, které se opět snaží vyrábět gumu z pampeliška. Mezi známým výrobcem pneumatik z pampelišek patří společnost Continental. Tato společnost spolupracovala při vývoji s Fraunhoferovým institutem molekulární biologie a aplikované ekologie v německém Cáchách. Pneumatiky z pampelišek se nazývají Taraxagum, podle latinského názvu pampelišek.

„Společnost Continental Tyres testovala vlastnosti materiálu a uvedla, že je brilantní – v některých případech lepší než guma Hevea,“ uvedl Dirk Prüfer, rostlinný biotechnolog týmu Taraxagum.

Pampeliškovou gumou používá i konkurenční společnost Apollo.

Apollo bylo součástí konsorcia DRIVE4EU financovaného EU. Šlo o projekt, který pracuje na celém vývoji výrobního řetězce pro pampeliškovou gumu. Výhodou ruské pampelišky je to, že se dobře roste skoro v každém podnebí.

„Pampelišku jsme pěstovali v Belgii, Nizozemsku a Kazachstánu,“ řekla Ingrid van der Meer, koordinátorka DRIVE4EU, a dodala, že další vědci již pěstovali plodinu ve Švédsku, Německu a Spojených státech.

Ekologická výroba pneumatik

Ruská pampeliška je odolná a může růst téměř všude. „Existují velké oblasti, jako je tato, poblíž Kolína nad Rýnem nebo Cách, které by mohly být potenciálně použity pro pěstování,“ řekl Prüfer.

Jakmile jsou pampelišky sklizeny, používá se k extrakci gumy „extrakce horkou vodou“. „Kořeny se mechanicky nasekají a přidá se voda,“ vysvětlil van der Meer. „Musí se zahřát, ale nejsou zapotřebí žádné velké objemy chemikálií.

Je to kontrast v porovnání s kaučukovou pryží, kde je třeba použít organickou rozpouštědla. U takového procesu vzniká odpad, který ohrožuje životní prostředí. Běžné pneumatiky jsou také velkým zdrojem mikroplastů. Používání pampelišek však určuje, že se zabrání odlesňování, protože farmáři využívají pole pro jiné druhy plodin.

Budoucnost pampelišky

„V okamžiku, kdy bude přírodní kaučuk z pampelišky k dispozici ve významných množstvích, Apollo bude pokračovat v používání tohoto materiálu a bude vyvíjet další výrobky z pneumatik,“ uvedl technický ředitel Daniele Lorenzetti.

Za současného stavu však dodavatelský řetězec potřebuje nějakou práci. „Aby bylo možné konkurovat jiným kaučukům, musí se výrobní náklady na pampeliškový kaučuk shodovat s tržní cenou. To zatím neplatí,“ uvedl van der Meer, který bude i nadále pracovat na optimalizaci pěstování ruské pampelišky.

Zatím není jisté, jestli má výroba pneumatik z pampelišek velkou budoucnost. Poptávka po gumě ale stoupá a pampeliška nabízí jako nejlepší materiál, hned po kaučuku.